Nynke Kingma over leren en ontwikkelen bij Talant GHZ 16 augustus 2021 50 x bekeken

1. Wat is jouw belangrijkste drijfveer in het werk?

Wat ik heel mooi vind, is dat ik onderdeel mag zijn van het leven van cliënten. En dat ik mag helpen daar alles uit te halen wat erin zit. Ik heb bijvoorbeeld een cliënt die nog nooit de zee gezien had. Hoe mooi is het dan als je zo iemand een keer kan meenemen om dat te beleven? Of ik organiseer een kookactiviteit en laat cliënten gamba’s en carpaccio proeven. Voor ons is dat simpel: we gaan naar een terras en bestellen wat we willen. Voor deze doelgroep ligt dat anders; die eet meestal wat in de keuken bereid wordt. Met mijn werk kan ik deze mensen laten ervaren wat er nog meer is in de wereld, en tegelijkertijd veiligheid en structuur bieden.

2. Hoe ben je in de gehandicaptenzorg terechtgekomen?

Mijn vader werkte voor een bedrijf dat ook bijzonder vervoer verzorgde en mijn moeder deed vrijwilligerswerk met mensen met een verstandelijke beperking. Via mijn ouders kwamen er altijd wel mensen mee naar huis en ik ging vaak met mijn moeder mee als klein meisje. Daar hield ik van. Ik was ook niet bang, maar vond die mensen juist heel lief: ze komen op je af en willen met je dansen of een praatje maken. Daar voelde ik me prettig bij en die affiniteit is altijd gebleven. Dus toen ik voor een beroepskeuze stond, wist ik meteen dat ik met deze doelgroep wilde werken. En ook dat het niet de hbo- maar de mbo-opleiding moest worden, zodat ik echt op de werkvloer terecht zou komen.

3. Hoe zorg je ervoor dat je bij blijft in je vak?

Ik leer elke dag tijdens mijn werk, vanuit de praktijk. En elk jaar krijgen we vanuit de instelling wel een aantal trainingen en cursussen aangeboden. Bijvoorbeeld over autisme, of meer medische onderwerpen zoals sondevoeding wanneer een cliënt bijvoorbeeld erg achteruitgaat en dat nodig heeft. Normaal krijgen we trainingen klassikaal of op de werkvloer met een docent erbij, maar nu in deze coronatijd gaat vooral veel online, via e-learning.

4. Hoe ondersteunt jouw werkgever je hierin?

We krijgen tijd en ruimte om te blijven leren. Niet alleen via verplichte trainingen, maar ook voor symposia die we graag willen bijwonen of trainingen die we zelf aandragen. Zo heb ik pas geleden een muziekcursus gedaan. Niet om mijn muzikaliteit bij te spijkeren maar omdat ik eens per week muziekles geef aan mijn groep. Dankzij de muziekcursus heb ik allerlei nieuwe ideeën opgedaan over hoe ik daar voor deze doelgroep invulling aan kan geven.

5. Heb je een tip hoe leren in de gehandicaptenzorg nog beter zou kunnen?

Leren in de praktijk van mensen uit het veld werkt naar mijn idee nog altijd het beste. Eigenlijk zou je al vanaf de middelbare school gastdocenten uit de praktijk voor de klas moeten halen. Dan krijgen leerlingen een beeld bij de mogelijkheden. Dat maakt het meteen aantrekkelijker. In de vakopleiding zelf is ook nog wel winst te halen in de beeldvorming. Ik merk bij stagiairs dat hun verwachtingen soms niet helemaal kloppen met de werkelijkheid. Dan schrikken ze bijvoorbeeld als ze horen dat verschonen er ook bij kan horen. Zoals in mijn groep met ernstig meervoudig beperkte cliënten. Als je in de opleiding een realistisch beeld geeft en uitlegt hoe dat werkt, neem je onduidelijkheid weg en kweek je begrip. En houd je de focus op de leuke kanten van het vak. Die zijn er meer dan genoeg.

Vond je dit artikel interessant? Vraag dan het gloednieuwe e-magazine aan over leren en ontwikkelen in de gehandicaptenzorg en laat je inspireren door nog meer artikelen.