18 november 2019

Nagaan of de inhoud van de leerpaden compleet en logisch is opgezet. Video’s van de verpleegtechnische handelingen opnemen, de teksten redigeren. Het werk van Esmée van der Hart, eindredacteur voor ZorgPad Professional, is enorm veelzijdig. Omdat ze ook verpleegkundige is, kan ze vaak net iets extra’s doen. ‘Het is heel handig als je veel van de praktijk weet.’

Een infuusnaald prikken, een maagsonde of een katheter inbrengen. In de ZorgPad Professional leerpaden worden veel handelingen ook aan de hand van visuele content toegelicht. Omdat Esmée van der Hart naast eindredacteur ook verpleegkundige is, voert ze de handelingen die in de leerpaden getoond worden, zelf regelmatig in de praktijk uit.

IC en recovery

Naast verpleegkundige is Esmée ook verplegingswetenschapper. Vroeger was ze IC- verpleegkundige. Momenteel werkt ze een dag in de week op de recovery- afdeling van een ziekenhuis. ‘Ik werk graag in de zorg en ik wil mijn BIG-registratie niet verliezen’ licht ze toe. Acht jaar geleden kwam het werk als eindredacteur op haar pad. Ze had ook wel wat met tekst en schrijven. In het verleden schreef ze onder meer voor Venticare Magazine (acute zorg) en verpleegkundige- en verenigingsbladen. Esmée: ‘Ik was inmiddels ook zwanger van mijn eerste kind en ik wilde af van de onregelmatige werktijden in de zorg. Al leek het me eerst niks om alleen thuis te werken als freelancer. Nu vind ik het heerlijk en lekker praktisch!’

Vanaf de start betrokken

Het werk van Esmée is intensief en veelzijdig. Ze is vanaf de start bij het maken van een leerpad betrokken. ‘We beginnen met een bijeenkomst waar onder meer de inhoudsdeskundige, de uitgever en de auteur bij aanwezig zijn’ vertelt ze. ‘Dan bepalen we wat de focus van het leerpad wordt en welke onderwerpen er wel en niet in moeten komen.’ Vervolgens maakt Esmée de planning en doorloopt ze zowel de eerste als de tweede versie van tekst die de auteur schrijft. Ze bekijkt of de het tekstueel klopt en of de inhoud compleet is. Maar ook of de stukken theorie en de titels niet te lang zijn. Esmée: ‘Vanwege mijn verpleegkundige achtergrond zie ik snel dingen die niet kloppen of logisch zijn. Ook kan ik auteurs vaak helpen met het zoeken naar geschikte praktijkcasussen.’

Vrij en flexibel

Wat vindt Esmée van de opzet van ZorgPad Professional? Haar aanvankelijke antwoord is dat zij zich daar niet zo mee bezig houdt, omdat ze geen didactische achtergrond heeft. Maar later zegt ze ‘De e-learnings die ik zelf als verpleegkundige volg, zijn zo vreselijk lang. En je krijgt heel veel vragen op je afgevuurd. Ik vind dat geen fijne methode. Dan is ZorgPad Professional veel prettiger. Daar ga je veel vrijer en flexibeler doorheen.’