Ben je leerhuismanager en wil je voor > 5 medewerkers bestellen? Neem contact met ons op

Klinisch redeneren (thuiszorg)

EAN: 8717927118832

17,95In winkelmand

Thuiszorg Fundamentals Verzorgende-IG
3

Met klinisch redeneren koppel je eigen observaties en interpretaties aan de biomedische theorie. Op die manier kun je als verzorgende goed onderbouwen welke beslissingen je moet nemen en welke interventies je moet inzetten bij ziekte of een ander probleem. En welke vervolgstappen er genomen moeten worden.

In de online cursus wordt uitgebreid ingegaan op alle aspecten rondom klinisch redeneren. Na het afronden van de e-learning Klinisch redeneren, kun je de zes stappen van klinisch redeneren toepassen in verschillende zorgsituaties. Je kunt je beslissingen bij de meest voorkomende zorgsituaties onderbouwen met je basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Ook kun je beredeneren welke invloed je eigen normen en waarden hebben op het proces van klinisch redeneren. Je bepaalt je eigen leerpad binnen de cursus en kiest de onderdelen die voor jou relevant zijn.

WAAROM DIT LEERPAD?

Wat er is met de cliënt aan de hand? Waarom verandert zijn gezondheidstoestand? Welke acties zijn er nodig en welke uitkomsten zijn hierbij mogelijk? Als verzorgende observeer je continu je cliënten en neem je beslissingen over het inzetten van de juiste zorg. Daarbij moet je elke beslissing kunnen onderbouwen. Zeker nu de zorg steeds intensiever en complexer wordt.

Belangrijk is dat je theoretische kennis weet toe te passen in de praktijk. Klinisch redeneren, de vaardigheid om eigen observaties en interpretaties te koppelen aan de biomedische theorie, is essentieel in dat proces. Ervaren verzorgenden redeneren de hele dag door. Ze doen dit vrijwel automatisch. Om die vaardigheid te ontwikkelen, moeten verzorgenden op methodische wijze oefenen. Je moet leren hoe je de zes stappen van klinisch redeneren toepast, wat de valkuilen zijn en hoe je redeneerhulpen gebruikt. Het proces van klinisch redeneren krijg je vooral onder de knie op basis van casuïstiek. Daarbij benut je ook je ervaring en intuïtie (niet-pluisgevoel). Goed klinisch redeneren levert veel voordelen op. Zoals verbeterde observatievaardigheden, meer ziekte-inzicht en een betere communicatie met andere zorgverleners.

INHOUD ONLINE CURSUS KLINISCH REDENEREN

De online cursus bestaat uit diverse onderwerpen, de zogenaamde leerobjecten. De leerobjecten samen vormen een leerpad. Tekst wordt afgewisseld met filmpjes en plaatjes. Door de diagnostische toets te doen, kun je je leerbehoefte bepalen en kiezen welke onderdelen noodzakelijk en relevant voor jou zijn. Je geeft dus zelf vorm aan je eigen leerpad.

In de online cursus Klinisch redeneren komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  • Theorie over klinisch redeneren met onder andere: het belang van klinisch redeneren en keuzes onderbouwen.
  • Gedeelde besluitvorming en klinische blik.
  • Normen en waarden.
  • Zes stappen van klinisch redeneren oriëntatie op de situatie, mogelijke problemen in kaart brengen, aanvullende observaties en onderzoeken, verzorgend beleid vaststellen, het verloop monitoren en reflectie.
  • Hulpmiddelen bij klinisch redeneren: MEWS, SBAR, levensdomeinen, SNAQ, PES-structuur, SOAP, STARRT

Praktijk en vragen

In deze e-learning komen verschillende praktijksituaties aan de orde. Met casuïstiek en open vragen word je uitgedaagd om de verworven kennis toe te passen. Het leerpad bevat tevens een onderdeel Documentatie met verdiepende stof.

Eindtoets

Om het leerpad af te ronden en accreditatiepunten te krijgen, maak je een eindtoets.

ALS JE DE E-LEARNING AFGEROND HEBT

Heb je de online cursus Klinisch redeneren helemaal doorlopen? Dan heb je de volgende vaardigheden opgedaan:

  • Je kunt uitleggen wat je met klinisch redeneren wilt bereiken.
  • Je kunt denkhulpen toepassen in de communicatie met andere zorgverleners over de situatie van de cliënt.
  • Je weet hoe je de stappen van het klinisch redeneren kunt toepassen op basis van zorgsituaties uit de praktijk.
  • Je kunt je beslissingen bij de meest voorkomende zorgsituaties onderbouwen met je basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie.
  • Je kunt onderbouwen welke rol jij als verzorgende hebt bij het beoordelen van een zorgsituatie.
  • Je kunt beredeneren welke invloed je eigen normen en waarden hebben op het proces van klinisch redeneren.
  • Je kunt in de meest voorkomende zorgsituaties observeren, gegevens verzamelen en deze  interpreteren volgens het proces van klinisch redeneren.

 

BRONVERMELDING
Noordhoff Health maakt gebruik van landelijke- en EBP-richtlijnen. In de Introductie van het leerobject staan alle gebruikte bronnen behorende bij het leerpad.

17,95In winkelmand