Microlearning 4 maart 2022

Hoe past microlearning in jouw leerlandschap?

Microlearning is populair, ook in de zorg. Terecht: medewerkers kunnen dankzij kort en krachtige ‘nuggets’ snel en efficiënt kennis opdoen, waar en wanneer ze dat nodig hebben. En dat is fijn als je het druk hebt. Maar hoe vertaal je als organisatie microlearnings naar concrete middelen? Hoe past het in je L&D-beleid en hoe geef je het een plek binnen je leerplatform? Wie van tevoren nadenkt over deze vragen, haalt het optimale uit microlearning!

Kleine, hapklare leereenheden. Licht verteerbaar en binnen een paar minuten tot je te nemen. Online of – letterlijk – tastbaar. Boeiend genoeg om de aandacht van begin tot eind vast te houden. Beschikbaar waar en wanneer het relevant is. Het zijn allemaal kreten die van toepassing zijn op microlearning. En ze geven ook direct aan hoe gevarieerd, veelzijdig en uitgebreid de microlearning menukaart is. Dat is natuurlijk mooi maar tegelijkertijd een valkuil. Maartje Mikx, Propositiemanager bij Noordhoff Professional: “Het is heel verleidelijk voor leerhuizen om lukraak allerlei leuke vormen van microlearning in te gaan zetten. Maar wij adviseren eigenlijk altijd om éérst in kaart te brengen waarom je microlearning in wil zetten. Wat moet het gaan brengen? Hoe past het in je leerlandschap? En hoe geef je het de vorm die echt gaat werken voor jouw medewerkers?”

Microlearning als middel

Consultant Learning Solutions Sonja Jutte: “Microlearning is kernachtig, doelgericht, gevarieerd en beschikbaar waar en wanneer het jou uitkomt. Het kan een leermiddel zijn of een manier van werkplekondersteuning. Met microlearning kun je bovendien kennis naar de praktijk ‘transferen’. Neem de Wet zorg & dwang; best een taaie als je de theorie hierover leest. Maar doe je na de theorie een quiz of deel je korte video’s, dan koppel je die theorie aan de praktijk. Microlearning moet nooit het doel op zich zijn, maar altijd een middel om leerlijnen te verrijken. En je moet niet de ambitie hebben om met microlearning je volledige leervraag te raken; met microlearning verrijk je leren, breng je theorie tot leven en koppel je leerstof aan de praktijk.”

Podcast, blog en quiz

En dan nu concreet. Want dan wordt het pas écht leuk. Want hoe blij word een medewerker wel niet van een podcast van tien minuutjes, waarin het thema van die interessante training van vorige week tot leven komt in de vorm van een interview met een cliënt? En hoe to the point is een poster met infographic waar je in één oogopslag de boodschap ziet? De bekende visual over handhygiëne is al niet meer weg te denken van de toiletspiegel. Ook de escape box is een mooie vorm van microlearning én een garantie voor een teamavond – of snelle lunch – vol plezier. Een blog leent zich goed voor het delen van ervaringen en om medewerkers aan het woord te laten. Een quiz is een uitstekende manier om het niveau te bepalen of cursisten warm te maken voor een training en heeft een competitief effect. Interactieve video’s, met steeds een vraag voordat je verder mag kijken, doen het ook goed. En wat te denken van slimme performance support zoals job aid-kaarten?!

Micro versus macro

Deze voorbeelden laten duidelijk zien wat microlearning is als je het afzet tegen macrolearning: veel versus weinig, klassikaal versus gepersonaliseerd, complex versus simpel en kort. Bij Noordhoff Professional lopen verschillende pilots om de mogelijkheden van microlearnings te onderzoeken. Zo plaatsten we verschillende quizzen in ons leerplatform Studytube waarmee medewerkers hun kennis over fysiologie kunnen testen. Met mooie, korte en interactieve 3D-animaties van bijvoorbeeld het hart komt de stof tot leven. Ook verrijkten we Studytube met korte how-to-video’s over risicovolle handelingen. Heel concreet, heel praktisch en dus goed toepasbaar op de werkvloer. Tenslotte worden medewerkers in korte video’s bijgepraat over veranderingen in protocollen en wetgeving. Effectief én efficiënt.

Eén nugget, meerdere toepassingen

Maartje: “Goede microlearnings zijn multi-inzetbaar. Dat is ook een beheer-kwestie. Beheer een microlearning op één plek binnen je leerplatform en zet ‘m in op verschillende onderdelen van dat platform. Zo gebruik je dezelfde microlearning in casuïstiek, als antwoord op een acute werkvraag én als uitleg in een leerpad. Dit dwingt je al bij het maken van de microlearning na te denken over nut, noodzaak en doel.”