25 november 2019

Een van de meest gebruikte termen na ‘e-learning’ is ‘blended learning’. Medewerkers kunnen niet álles leren achter een computerscherm. In combinatie met andere vormen leer je meer. Zorgverleners leren bijvoorbeeld veel van gesprekken met elkaar; door samen een onderwerp te bespreken en uit te diepen komt een thema tot ‘leven’. Ook wel sociaal leren genoemd.

Ik kom regelmatig bij zorgorganisaties om ze te helpen bij het vormgeven van hun opleidingsaanbod. Wat ik dan zie is dat zij een groot aanbod hebben aan e-learning modules die los gevolgd kunnen worden als zelfstudie materiaal. Het voordeel hiervan is dat je als professional zelfstandig kunt leren op het moment dat het jou uitkomt. Het is immers 24/7 beschikbaar. Met de leerpaden van ZorgPad Professional kun je ook nog eens zelf bepalen wat je leert. Veel effectiever en leuker!

Wanneer je een ‘sociaal’ component toevoegt aan e-learning dan heeft dit grote voordelen:

  1. Het zogenoemde ‘stok achter de deur’-effect.
    We hebben afgesproken dat we dit thema met elkaar doornemen op [datum x] dus je zorgt ervoor dat je de module op tijd hebt doorgenomen.
  2. Het ‘samen weet je meer’- effect.
    Door het te leren thema met elkaar uit te diepen. Casuïstiek, meningen, feiten samen te ontrafelen kom je tot nieuwe kennis en verdieping van kennis.
  3. Het ‘weet je nog dat we toen’-effect.
    Het samen doornemen van informatie en actief met een thema aan de slag gaan, maakt dat je samen een ervaring of herinnering creëert.

Maar hoe dan?

Hoe kun je blended learning toepassen? Dat zal ik uitleggen aan de hand van enkele voorbeelden met ZorgPad Professional. De leerpaden van ZorgPad Professional zijn namelijk heel goed te combineren met live-leerinterventies.

Hoe krijg je die live sessie gecombineerd met de leerpaden van ZorgPad Professional? De meeste organisaties kennen de volgende vormen en zetten deze ook veelvuldig in:

  • e-learning – praktijktoets (in skillslab of aan het bed)
  • e-learning – klassikale sessie (specialist/expert verdiept de inhoud met de groep).

Maar denk ook eens aan de volgende opties:

De week van ‘infectiepreventie’.

  1. Trap de week af met een -vragenpot- in de koffiekamer. Hoeveel van deze 10 vragen kunnen jullie met elkaar goed beantwoorden?
  2. Deze week maakt iedereen het ZorgPad Professional leerpad; handhygiëne.
  3. In het midden van de week komt de infectiespecialist met de voor veel bekende -blauwe lamp- om te kijken hoe schoon de handen zijn.
  4. Aan het eind van de week komt er een nieuwe -vragenpot- op tafel. Scoren jullie nu alle vragen goed?

De maand van het rekenen

Leg een escapebox in het kantoor. Deze box bevat complexe rekenvragen die tot codes leiden waarmee je de box in komt. In de box schrijf je de snelste tijd van jullie team op. Je ziet hier ook de uitslagen van de teams die het al hebben gespeeld.

Vertel het team dat ze aan het einde van de maand het ZorgPad Professional leerpad rekenen positief moeten hebben afgerond. Kunnen ze nu een snellere tijd met elkaar neerzetten op box 2?

Praktijktoetsing in het skillslab

Laat de ZorgPad Professional leerpaden maken van de betreffende vaardigheid. Laat medewerkers met 2 personen inschrijven voor een ‘challenge’ in het skillslab. Leg daar een pop neer en leg op die pop 5 challenge kaarten. Bijvoorbeeld kaart 1: Dit is dhr. Pietersen, je collega heeft een katheter ingebracht, maar nu 30 minuten later geeft dhr Pietsersen pijn aan. Wat doen jullie? Met 3 keuze mogelijkheden (dit kun je ook op een IPAD/ Tablet/ Mobile) faciliteren. Voordeel van deze manier van praktijktoetsing in het skillslab is dat je meer spelenderwijs aan de slag bent (haalt spanning van toetsings eraf) en ook klinisch redeneren kunt combineren.

 

Meer inspiratie nodig om blended leren te ontwerpen en te organiseren?

Neem contact met mij op via S.Tiggelaar@noordhoff.nl of bel via 06 51 00 86 01.